Hoeveel zit jij op een dag? Op je werk, in de auto of trein, thuis op de bank? In het algemeen zitten we allemaal erg veel. Meer bewegen is dan goed voor je. En echt, je hoeft niet direct te gaan hardlopen of naar de sportschool om meer in beweging te komen. Wel eens aan wandelen gedacht? Wandelen is een makkelijke manier om te bewegen en je bent ook nog eens lekker buiten. Een half uur per dag vermindert stress en allerlei gezondheidsklachten.

Zelf word ik vooral heel blij van lekker buiten wandelen. Alsof de zon mijn zorgen laat wegsmelten en de wind mijn nare gedachten mee neemt. Hieronder heb ik een aantal voordelen van wandelen voor je beschreven, wetend dat er nog veel meer voordelen zijn.

Ga lekker naar buiten om te wandelen en ervaar het zelf!

Voordelen van wandelen

Wandelen is goed voor hart- en bloedvaten
Wandelen speelt een belangrijke rol bij het voorkomen van hartproblemen. Het wekelijks wandelen van 1 tot 1,5 uur laat al een lagere kans op hartproblemen zien.

Wandelen is goed om je gewicht op pijl te houden
Wandelen is niet voldoende om af te vallen, maar het ondersteunt het afvallen. Zeker bij overgewicht is dagelijks wandelen aanbevolen. Hoef je niet af te vallen? Dan helpt wandelen je om op je gewicht te blijven.

Wandelen heeft een positief effect op je brein
Regelmatig wandelen verbetert je geheugen en zorgt voor minder kans op dementie en Alzheimer.

Wandelen verbetert je humeur
Regelmatig wandelen zorgt voor een afname van depressiviteit, slapeloosheid en angsten. Wandelen zorgt voor het vrijkomen van rustgevende stofjes in je lichaam waardoor je humeur verbetert en je beter in je vel komt.

Wandelen maakt je botten sterk
Door regelmatig te wandelen belast je je botten waardoor deze sterker worden en je minder kans op verlies van botweefsel.

Wandelen vermindert stress en verbetert je nachtrust
Door dagelijks buiten te wandelen, stimuleer je je dag- en nachtritme. Daarnaast werkt wandelen stress verlagend. Dit wordt versterkt als je een mooie omgeving zoekt om in de wandelen, met veel groen. Hierdoor slaap je makkelijker in en door.

Wandelen helpt diabetes te voorkomen
Dagelijks wandelen zorgt voor een betere glucose huishouding en helpt daarmee om de kans op diabetes te verlagen.

Wandelen verbetert je conditie
Wandelen is goed voor je conditie. Het traint en verstevigt de spieren in je lichaam.

Tips om meer te gaan wandelen

  • Zoek iemand of een groepje om wekelijks mee te gaan wandelen. Dit stimuleert om ook te wandelen als het eens een keertje minder mooi weer is.
  • Kijk of je het wandelen kunt koppelen aan een activiteit die je dagelijks doet. Misschien kun je je boodschappen lopend gaan doen, of dagelijks in je lunchpauze gaan wandelen.
  • Zorg voor goede sokken en schoenen en doe kleding aan waarin je makkelijk kunt bewegen.
  • Als je niet gewend bent om te wandelen, leg de lat dan niet te hoog als je begint. Begin met kleine stukjes en bouw het langzaam op.
  • Check jezelf na het wandelen op teken.
  • Kijk waar je in de buurt in een park of een natuurgebied kunt wandelen.
  • Als je in je eentje wandelen niet fijn vindt, kijk dan of je misschien de hond van de buren zo nu en dan mag uitlaten.