Je hebt vast wel eens van Mindfulness gehoord. En wellicht heb je het idee dat je daarvoor een hele 8-weekse cursus voor moet doen. Natuurlijk kan dat je helpen, maar misschien is 8 weken iedere dat drie kwartier mediteren een beetje te veel voor jou.

Mind-Walk is dan een meer toegankelijke manier om iets met mindfulness te doen.

Mindfulness staat voor “met aandacht”. Als je een druk hoofd hebt en snel afgeleid bent, dan kan het helpen om te oefenen in aandachtig zijn. Hierdoor leer je om je minder te laten leiden door de gedachten in je hoofd en meer in “het nu” te zijn.

Dit kun je al mediterend doen, maar natuurlijk kun je ook andere bezigheden mindful, dus met aandacht doen. Bijvoorbeeld met aandacht je lunch eten, zodat je meer bewust eet, wellicht ook minder eet dan je normaal zou doen en beter proeft hoe lekker (of niet) je eten is.

Een andere manier is Mind-Walk. Dit is een training waarbij je in een groep (maar kan ook individueel) een wandeling gaat maken, waarbij je allerlei oefeningen doet de gericht zijn op aandachtig in het moment zijn. Dus met aandacht voor je voeten lopen bijvoorbeeld. Maar ook: luisteren naar alle vogeltjes. Zo nu en dan staan we stil om bijvoorbeeld een ademoefening of een op yoga gebaseerde oefening te doen. Lekker buiten.

En wellicht denk je nu: lekker buiten wandelen kan ik zelf wel. En dat kun je natuurlijk ook. De vraag is: hoe vaak maak je de tijd om lekker buiten te wandelen? Vaak weten we wel hoe goed het voor ons is, maar voor je het weet is de dag weer om en ben je niet toegekomen aan je dagelijkse beweging. Een wekelijkse afspraak met gelijkgestemden kan je daarbij helpen.

Nieuwsgierig? Kijk op mijn website waar en wanneer je in het Groene Hart met de Mind-Walk mee kunt doen.